Alembic

Cecilia Westerbergs bidrag til udstillingen er en serie af malede værker på papir inspireret af alkymistiske  kolber, som kaldes Alembic. Alembic er apparater til brug i den destillationsproces, der var en af de  fundamentale teknikker i den tidlige alkymi. Malingen, som billederne er fremstillet af, er materialerne  kobber, aske, jern, galæble og plantefarve. En stor del af Cecilia Westerbergs arbejdsproces består af at  indsamle materialerne selv, knuse dem i mindre stykker og tilsætte eddike og salt. Fremstillingsprocessen  tager mellem 1-4 uger. 

De tidlige alkymistiske eksperimenter afgav mange biprodukter, og derved blev farvepigmenter, oliemaling,  blæk og metal opdaget til brug i kunsten. I de alkymistiske manuskripter finder man opskrifter på  farvepigmenter, kemikalier til dekorative metallurgi effekter såvel som medicinske opskrifter. Fremstilling af  kunstnermaterialer blev en måde at tjene penge på for de fremmeste alkymister. 

I takt med klimakrisens alvor finder en øget bevidsthed sted om de materialer, vi bruger og deres indvirken  på miljøet, ligesom der er en øget forståelse for jordens begrænsede ressourcer. I forlængelse af denne  øgede bevidsthed er der opstået en bølge, især i Nordamerika, omkring brugen af naturlige ’vilde’  pigmenter, dvs mineralske og botaniske pigmenter, som handler om at skabe balance og regenerative  økonomier for vilde pigmenter, deres oprindelse og kulturelle historie. 

Cecilia Westerberg har tidligere arbejdet med farvepigmenters oprindelse og kulturelle historie, og hun  går i dette værk i dybden med at fremstille sine egne pigmenter ud fra de mest basale farveskabende  materialer som jord, aske, kobber og planter. Hun er optaget af den magi, der opstår, når man blander  plante- og mineralbaserede pigmenter. Farven er et levende materiale i sig selv, som arbejder videre på  papiret gennem de kemiske reaktioner, der sker, når de blandes.