Kunst.Natur.Ritual

Dette er lidt baggrunds tekst om en af arbejdsprocesserne på udstillingen Kunst.Natur.Ritual som lige er blevet afholdt i weekenden. Se meget mere på IG Kunst.Natur.RItual
Carina Jean Lyall som har inviteret os ind i hendes skov lavede et ritual med kunstnergruppen og bad os skabe vores kunst og interventioner i skoven med den bevidsthed om, at vi blev kigget på af naturen lige så meget, som vi kiggede på den. Hun bad os bemærke, hvad den bevidsthed ville bringe med sig.
Jeg var taget til Holsteinborg med en stor gryde, et par meter bomulds tekstil og varmt tøj. Det er meningen at fem kunstnere skal arbejde sammen i fælleskab med stedet, hinanden og de materialer som vi har medbragt. Jeg har en ide om at ville lave plantefarve ud af birkeblade, hvis nye blade giver en stærk gul farve. Når jeg kommer derned opdager jeg, at jeg er i en bøgeskov, hvor der vokser meget lidt birk. Jeg går en tur og præmissen er kun at sanke/plukke med respekt for naturen dvs ikke tage det første jeg finder, kig først på planten/træet om det undvære nogle blade og ikke tage mere end jeg skal bruge. Efter en times gåtur finder jeg et lille birketræ og plukker lidt, men jeg har stadig ikke nok til at koge en plantefarve på. Jeg vender om og går tilbage og beslutter mig for at være åben over for andre planter og ideer. Ikke længe efter kommer jeg til en korsvej i skoven, hvor der er en lysning og der står så 6 birketræer med små, fine grønne blade på deres grene. De er i en højde, så at jeg kan plukke dem. Det første træ som jeg havde set, stod klemt mellem bøgen og havde derfor kun blade oppe i toppen, som jeg ikke kunne nå. Nu kan jeg plukke nok til en god portion.
Først skal tekstilet klar gøres. Bladene skal koges i en time og filtres fra farvesuppen før tekstilet lægges i. Den stærke gule farve fra birkebladene suges hurtigt op i tekstilet. Til sidst hænges det op for at tørre.
I fælleskab går vi tre af kunstnere rundt i skoven, for at finde et sted at installere tekstilet, hvor det giver mening i forhold til hvad vi undersøger. Vi leder efter “rum” i naturen og prøver at skabe en øget opmærksomhed uden at tilføre ret meget. Vi finder en kreds af træer, som står i nærheden af det eneste birketræ i skovstykket og definerer et ”rum” med det gule birkeblads farvede tekstil og kalder det ”Birke -rådet.”
Birk hører til de hellige træer i skandinavien og er en af de ældste arter i Danmark, som voksede frem sammen med asp og fyr for ca 14.000 år siden. Det er blevet brugt som folkemedicin i hele norden. Både blade, bark, aske og saften fra træet er blevet anvendt som medicin. Snyltesvampe som vokser på birketræer er blevet kaldt Heksekoste, og de skulle kunne beskytte mod mareridt, når man hænger dem op i stuen. Birkeblade giver en stærk gul farve og er ret lysægte og er derfor blevet anvendt til at farve tekstil med.
Tak fordi at du læser med 🙂
Og tak til Mette Borup Kristensen for at føde ideen til projektet.

Kunst.Natur.Ritual

Fotograf: Frida Gregersen

Åbning d. 15. maj kl. 12 med en guidet tur ved en af kunstnerne samt oplæsning af Vejens retning af Ursula K. Le Guin ved Andrea Pontoppidan fra Laboratoriet for Æstetik og Økologi samt alle dage i pinsen den.  22.-24. maj 2021

Kunst. Natur. Ritual. er en fællesskabt udstilling, der udfolder sig i naturlige omgivelser – ved Alléhuset i skoven i Rude, hvor Carina Lyall bor og praktiserer Earth Medicine. Udstillingen er skabt i en udveksling mellem det specifikke sted, skoven, og fem kunstnere, der alle på hver deres måde er inspirerede af natur og af det rituelle. De deltagende kunstnere er Cecilia Westerberg, Mette Borup Kristensen, Morten Plesner, Nana Francisca Schottländer og Regitze Engelsborg Karlsen. 

Det er kunstnernes første fælles udstilling, og inspireret af Carina Lyalls naturfilosofi mødtes de i begyndelsen af maj i skoven og udførte ritualer vejledt af Lyall, lærte stedet og hinanden bedre at kende og skabte i fællesskab udstillingen. Kunstnerne har både anvendt eksisterende materialer som dødt træ og jord samt materialer, de selv har introduceret, blandt andet ler, tekstil og gips, som de har integreret i de naturlige omgivelser.

Centralt for udstillingen er det processuelle, fællesskabet og forbundetheden – kunstnerne imellem og mellem mennesket og den omgivende natur. Værkerne er skabt med ydmyghed og åbenhed og en bevidsthed om, at alt, hvad kunstnerne gør, påvirker omgivelserne, og omvendt – omgivelserne påvirker kunstnerne og har indvirkning på den kunst, de skaber. Udstillingen gør opmærksom på slægtskaber og forbindelser mellem det, vi forstår som natur og kultur, natur og menneske. Det sker i kraft af valget af sted, materialer, værkudformningen og den fælles proces, som delvist styres af stedet, delvist af kunstnerne – naturen smitter af på værkerne og vice versa.

Nogle af de spørgsmål, der ligger til grund for projektet, er, hvordan man som kunstner i højere grad kan arbejde på naturens præmisser og med respekt og åbenhed søge forbundetheden, hvordan man finder balancen mellem at påvirke og lade sig påvirke med bevidstheden om, at man aldrig er afskåret fra de (øko)systemer, man som menneske indgår i.

Udstillingen tager form som en sti igennem skoven, hvor publikum inviteres til at træde ind i et alternativt udstillingsrum, hvor de kan gå på opdagelse og møde både naturlige elementer og kunstværker, der henvender sig til sanserne og kræver en åben opmærksomhed. Nogle værker er store og fremtrædende, andre er man nødt til at lede lidt efter, og alle værker går på den ene eller den anden måde i dialog med de omgivende naturelementer.

Udstillingen åbner 15. maj kl. 12 med en guidet tur ved en af kunstnerne samt oplæsning af Vejens retning af Ursula K. Le Guin ved Andrea Pontoppidan fra Laboratoriet for Æstetik og Økologi. Det er muligt at købe et udvalg af deres publikationer. 

Den 22.-24. maj er udstillingen en del af Kunst i Pinsen i Midt- og Vestsjælland. Den 22. maj kan man opleve en udendørs brænding af en stor lerskulptur med dele skabt under en performance på stedet. Den 24. maj afholdes en workshop i plantetryk. Udstillingen er åben alle dage 17.–24. maj 2021, kl. 12-16, og der findes offentlig transport til stedet og parkeringsmuligheder i nærheden.

Udstilling ved Alléhuset i skoven, Holsteinborgvej 149b, 4243 Rude

Følg projektet på Instagram: @kunst.natur.ritual, Udstillingen er støttet af Slagelse Kommunes Aktivitetspulje

Kontakt: Mette Borup Kristensen tlf. 41110037

 

Anmeldelse

“I udstillingen er der rig mulighed for selv at lege med, og afprøve sanserne, at afprøve forskellige metoder, og at lade sig inspirere, og netop det er da også et af målene med udstillingen.” David Cartagena fra Kulturinformation har været forbi “Alkymistens Laboratorium” – det er der kommet denne fine anmeldelse ud af ⭐️⭐️⭐️⭐️

Fotograf: © David Cartagena

Anmeldelsen kan læses ved at trykke på dette link.

https://kulturinformation.org/alkymistens-laboratorium-willumsens-museum/?fbclid=IwAR3AevUqM_QEGJ5mIIb9LsKh9C2tOwUT2rnscvkgdR3-hxv_OeFVGg17FIQ

Alkymistens Laboratorium i Malmø

The exhibition The Alchemist’s Laboratory in Malmoe Artmuseum in Sweden is open until 24th of January 2021.

Fotograf: Helene Toresdotter

Videograf: Dres Simonsson

Vis os dit karantæne atelier

Hvordan arbejder kunstnere i disse tider? Kig med på Idoarts blog her. https://www.idoart.dk/blog/vis-os-dit-karantaene-atelier

Jeg prøver som alle andre at finde en rytme og struktur i den nye hverdag. Min datter som går i 2g. laver skoleopgaver her ved siden af mig på atelieret og det giver en slags ro, at hun laver noget konstruktivt. Uden en deadline kan det være svært at komme i gang. Men det som kommer op er disse virus-agtige billeder. Det som vi ikke kan se eller rigtigt italesætte endnu.

De er malet med selvproducerede farver fra naturen og lugter stærkt. Ikke særlig godt faktisk. Jeg ved ikke, hvor længe farven holder, og blækket vil langsomt ætse papiret. Men det giver meget god mening at skabe billeder lige nu, som er organiske og foranderlige. De er ikke skabt for at holde i eftertiden. Det er ude af min kontrol, hvordan de arter sig – som så meget andet. De er blot smukke eller uhyggelige lige nu.

#brombær #brændnælde #avocadoink #oakgallink

 

Statens Kunstfonds nyhedsbrev

Tryk på linket her og læs    

I Statens Kunstfonds nyhedsbrev kan man læse dette interview med forsker Louise Ejgod om min udstilling Alkymistens Laboratorium, som er skabt i samarbejde med udstillingsarkitekt Stine Friese og lyddokumentarist Rikke Houd.

”Det kan godt virke lidt provokerende, at jeg siger, at udstillingen er sjov og inviterer til leg. Det er jo kunst! Men grundlæggende handler det om, at børnene opfatter udstillingen som meningsfuld for dem her og nu, og at den derfor skaber koncentration, fordybelse og engagement.”
Sådan siger Louise Ejgod, forskningsleder ved Center for Kulturevaluering på Aarhus Universitet, og kvinden bag en rapport om udstillingen “Alkymistens Laboratorium,” der er skabt af billedkunstner Cecilia Westerberg og som du lige nu og frem til 31. maj kan opleve på Willumsens Museum.

Drawing Attention

DEN FRIE UDSTILLING. 13. april – 22. maj 2019

The annual Spring Exhibition of the artists’ association Den Frie Udstilling (‘The Free Exhibition’) is one of the longest standing and strongest traditions in the Danish art world. The exhibition shows a wide range of artistic practices among the members of the association and their guests. Together with 66 other artists we explore drawing as a medium. I am participating with a new piece called The Furture is Fungi. Pencil drawing of 23 medicinal  mushroom integrated with a 2.d interactive animation.

Anmeldelser

 

Kristlig Dagblad 2901 2019

Blind tegning – et interview af Louise Trier

For at lære at tegne skal du først lære at se

Står tegning højt på din liste over hobbies, du drømmer om at kaste dig ud i? Så prøv disse tips fra kunstner Cecilia Westerberg. Hun mener, de fleste kan lære at tegne, hvis de først træner blikket.

Cecilia Westerberg ved sit skrivebord i atelieret

Af Louise Trier

”At lære at tegne handler om at træne sit blik. At lære at se motivet som det er. Ikke som du tror, det er”.

Det siger Cecilia Westerberg i sit atelier på Statens Værksteder for Kunst i København. Hun er kunstner og har undervist børn og voksne i at tegne i 12 år.

Træn dit blik med blindtegning
”Tegninger bliver mest levende, når du fokuserer al din opmærksomhed på det du tegner”, siger Cecilia Westerberg.

Blindtegning er den første øvelse hun anbefaler, du laver. Den går ud på at tegne motivet uden at kigge på papiret.

Se video om hvordan du tegner blindtegning her 

Du afsætter et bestemt tidsrum til øvelsen, for eksempel 2 eller 5 minutter. Jo langsommere jo bedre, siger hun.

Efter blindtegningen er du godt rustet til at gå i gang med at tegne motivet, fordi du har studeret det grundigt.

Vælg det rigtige papir, blyanter og motiv
Før du går i gang, anbefaler Cecilia Westerberg, at du finder:

  • tegnepapir, der hverken har for meget struktur eller er for glat, f.eks. 110 grams papir. Få mere info om tegnepapir her.
  • blyanter i tre forskellige hårdheder: HB, 2B og 5B. Bliv klogere på hvad blyantens hårdhed betyder.
  • et motiv med en organisk form, for eksempel en frugt eller en plante. Det er nemmest, hvis du er nybegynder.
  • tålmodighed til at skitsere dig frem til et godt resultat. Det kommer sjældent i første forsøg.

 

Et af Cecilia Westerbergs aktuelle projekter: tegning printet på træ.

Follow the Vikings in Dublin

Video Clips from Follow the Vikings Roadshow, in Dublin Ireland April 2018. I was commissioned to make two animations for the show. Clip 1: Gun (from Gunnes farm) singing. Clip 2: The court of King Erik Bloodaxe (with Gun as the evil queen).

Videoclips by Gunnarsgard

Animation by Cecilia Westerberg and Nadia Alma

Alkymistens Laboratorium

Big News

Mit udstillingsprojekt Alkymistens Laboratorium har modtaget 1.9 mio i støtte fra Nordea Fonden og 200.000 fra Statens Kunst Fond. Nu skal der arbejdes. Dettte projekt kommer der meget mere om!

Udstillingen Alkymistens Laboratorium åbner den 8. september 2018 på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring og rejser videre rundt i landet frem til 2020. Foto: Cecilia Westerberg.

Link til artiklen https://nordeafonden.dk/nyheder/ny-kunstudstilling-maalrettet-boern-og-unge-i-provinsen

Gode kunstoplevelser for børn i hele landet

Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring, Skovgaard Museet i Viborg, Kunstmuseet i Vejle og J.F. Willumsens Museum i Frederikssund præsenterer fra september udstillingen Alkymistens Laboratorium af billedkunstneren Cecilia Westerberg.

Udstillingen, der er støttet med 1,9 mio. kr. af Nordea-fonden og Statens Kunstfond, er resultatet af et strategisk samarbejde mellem museerne om at skabe gode kunstoplevelser for børn og unge i provinsen.

Små museer løfter sammen

Kunstner Cecilia Westerberg

Cecilia Westerberg har en lang række museumsudstillinger bag sig både i udlandet og i Danmark og arbejder med flere kunstneriske genrer, fra tegning til animation. Hun samarbejder med radiodokumentarist Rikke Houd og udstillingsarkitekt Stine Friese for at realisere udstillingen.

Cecilia Westerberg er optaget af, hvad der sker i mødet mellem mennesker og kunst. Hun afholder løbende workshops i billedkunst og underviser børn, unge og voksne og er derfor en kunstner, for hvem brugernes oplevelse af kunst er vigtig

Hvordan kan mindre kulturinstitutioner være med til at sikre, at børn og unge i den danske provins også har adgang til kulturtilbud, der kan være en del af grundlaget for en god livskvalitet?

Udstillingen Alkymistens Laboratorium er de fire museers bud på, hvordan mindre kunstinstitutioner kan være med til at udvikle kunstoplevelser for børn og unge af høj kvalitet uden hver især at have de muskler, som de store kunstmuseer har.

Museerne har som ambition at vise, at provinsen også byder på innovative kulturtilbud af høj kvalitet. Den ambition vil de fire kunstmuseer realisere med projektet ”Alkymistens Laboratorium”, der er udviklet af kunstneren Cecilia Westerberg, og som kombinerer billedkunst, videnskab og alkymi i en udstilling, der aktiverer krop og sanser.

Udstillingen åbner i september

Udstillingen åbner den 8. september 2018 på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring og rejser videre rundt i landet frem til 2020.

”Vi fire kunstmuseer er meget taknemmelige for og sætter stor pris på, at Nordea-fonden så generøst har støttet udstillingen, så vi sammen kan realisere ambitionen om at skabe gode kunstoplevelser til børn og unge i provinsen,” siger Sine Kildeberg, Museumsdirektør på Vendsyssel Kunstmuseum.

Det er netop muligheden for at give børn i hele landet gode kunstoplevelser, der ligger til grund for Nordea-fondens støtte:

”Fra barnsben skal børn over hele landet opleve fascinerende møder med kunstens verden. Samarbejdet mellem de fire museer er et vigtigt bidrag til, at flere børn og unge får en god kunstoplevelse, som inspirerer dem til mange flere museumsbesøg,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Art Talk and Projections

Images from an artist talk and light drawings projections at Herlev Library on a wet November evening. What I enjoy about working in public space is the conversations that I get to have with people.

Projections on Herlev Public Library. 9th of November 2017.

blog_herlev

 

Open studio and Artist talk in Tokyo

You are invited to the Open Studio of Danish artist, Cecilia Westerberg, reflecting her one-month at AIR 3331 in Tokyo. Cecilia has divided her time, researching for a big upcoming museum exhibition in Denmark, and looking into Japanese storytelling in books and animation.
She has specifically found in visual storytelling, distinct perspectives and dynamic motion, and unique page layouts in manga. During the evening, Cecilia will give an informal artist talk about her work with site-specific animated installations and a display of her artists’ books.
You will also be able to see some of her tests made during her residency.

[What is AIR 3331?]
AIR 3331 Open Call welcomes creatives from diverse backgrounds to research, produce and exhibit at 3331 Arts Chiyoda―injecting an international perspective right into the heart of Tokyo’s art scene. For application information, please visit: http://residence.3331.jp/en/

Follow the Vikings

The Follow The Vikings Roadshow is a Creative European Project that celebrates the cultural and historic impact of The Vikings. Craig Morrison, the creative director of the Roadshow, has commissioned several contemporary artists from all over Europe including actors, musicians dancers and film makers to create a visual celebration of Viking heritage. The Roadshow will be touring to 12 cities in Europe. I have contributed with an animated background and an animation telling the story of the importance of weaving in Viking culture. The images are from The National Museum of Copenhagen in October 2017.

https://www.followthevikings.com/roadshows/

Greenligthdistrict Art Festival i Porsgrunn, Norge

Cecilia Westerberg og Stine Gonsholt: Test 4.1

Udstillingsperiode: 11 maj -26 juni 2017 på Kunsthall Grenland i Porsgrunn Norge.Mere information om udstillingen og festivalen findes her:http://greenlightdistrict.no/

Se trailer her:

Til kunstfestivalen har Cecilia Westerberg og Stine Gonsholt laget en film inspirert av halvøya Herøya utenfor Porsgrunn, som huser Norges største industripark.

Herøya sies å ha vært bosatt fra bronsealderen og navnet kommer av den store populasjonen med hare som engang holdt til der. Området ble omdannet fra jordbruksområde til en halvøy, hvor tungindustri ble etablert i 1929, for senere å vike plass for nye prosjekter med fokus på teknologi og bærekraft.

Verket Test 4.1 henter sine referanser både fra virkeligheten og kunstens verden. Flere tider flettes sammen og det fokuseres på en ubalanse mellom natur og sivilisasjon, mellom lys og mørke. Filmen vises i en kontinuerlig loop som understreker syklusen, kampen mellom menneske og natur, fra et utopisk til et dystopisk landskap.

Filmen er bygget rundt Pieter Bruegel den eldres grafiske verk “Big Fish Eats Little Fish” fra 1557. En stor gispende fisk, og andre muterte figurer, beveger seg i et landskap hentet fra bilder av havbunnen i Grenlandsfjordene. Visse steder er fjordene sterkt forurenset av industri og skipstrafikk og man har gjort forsøk med aktivt kull for å rense opp havbunnen. Kull er et materiale som både kan forurenset luft, rense vann og brukes som tegneredskap til å skape kunst. Flere steder er de filmatiske elementer laget med kull.

Test 4.1 er den første felles animasjon av Gonsholt og Westerberg. Filmen er bestilt av Kunsthall Grenland i forbindelse med kunstfestivalen Greenlightdistrict. Lyd og musikk til filmen er av danske Banquo.

 

 

 

 

I skovens dybe stille ro – In The Silent Forest

Silkeborg Bad Art Center September 10 – December 11, 2016

Sensibility exhibition created by 23 artists being part of the ducational team at Children’s art Museum at The National Gallery of Art in Copenhagen. Their art work in different ways implicate interactive dimensions and encourage to the use of all senses. At the Art Centre children will be invited to co-create several palces in the show. The Art Centre receive group visits from schools and institutions by appointment. Another elated projct take place at the school in the area, where the artists from the exhibition work with children in their daily environment.

My art work for the exhibition. Stop- motion animation, collages and a DYI station. Wood Wide Web, 2 minutes stop-motion animation 2016.

blog_trees-1 blog_ipadStop-motion animation set-up for the children to try out.blog_treesVideo stills

blog_collageCollage, 2016.

blog_silkeborg_collage

Here Be Dragons

Behind the scene: Images from the instalment of Here Be Dragons – a collaboration between Norwegian Artist Stine Gonsholt and Cecilia Westerberg shown at Spriten Kunsthall in Norway.

_small_herebedragons_tegning_vaeg

blog_street

blog_spriten

blog_avisStine Gonsholt and Cecilia Westerberg in local newspaper.

 

 

Appelsinia Literature Festival

I am invited to give a Flipbook workshop for school children in Skien in Norway where I am showing new stop motion animations at Spriten Kunsthall. It is a wonderful experience to both present your own work and inspire to try it out yourself.

14257579_10154049500484069_914093951133568252_o

Light festival in Iceland: Heimkoma – an animated sound story

I went to Iceland to a small beautiful town called Seydisfjordur to participate in the List í ljósi festival, a new light festival transforming Seydisfjordur town into an illuminated buzzing hub of activity. The Eastern Iceland town was lit up with curated artworks by international and local artists, ranging from installations, projections and performances to large-scale immersive experiences.

I participated with an animated sound story called Heimkoma – homecoming in English – about deserted houses in Iceland. The sound and interviews were done by fabulous Rikke Houd and Jon Hallur, and I did the visuals based on photos and the stories told in the interviews. The moon was up and the film was projected on to an old house. It was a magical night with stories based on memories from a time long gone.

IMG_4004
12733504_10153553848344069_7809327799607174255_nIMG_4026IMG_4017IMG_4005IMG_4012
IMG_3974

Book launch

Book launch for the artists’ book Atlas of Small and Large Observations at DEN FRIE in Copenhagen Thursday evening September 17th.

Wonderful Lill Lacy played improvisations inspired by the book.

blog_denfrie_book blog_denfrie_people blog_denfrie

The London Art Book Fair

This year’s London Art Book Fair took place for the seventh time in a row, at the Whitechapel Gallery from the 10-13 September. Free and open to the public, the London Art Book Fair presents international arts publishing, and during this year’s festival there will be a particular Scandinavian focus by welcoming twelve exhibitors from across the region –  from Denmark this includes publishing company Hurricane supported by the Danish Embassy in the UK.

Hurricane presented books by Vibe Bredahl, Gitte Bach, Malene Hartmann and Cecilia Westerberg who launched the book Atlas of Small and Large Observations.

blog_bookfair_01 blog_bookfair_04blog_bookfair_05 blog_bookfair:02blog_bookfair_03

Blinc-Adelaide Festival

BLINC er en udendørs digital kunstudstilling ved Adelaide Festival center og Torrens Riverbank i Adelaide Australien.

Deltagende kunstnere: Tony Oursler (USA), Squidsoup (UK), ), Laszlo Zsolt Bordos (HUN), Royoichi Kurokawa (JPN), Murmur (FRA), Craig Morrison (UK), Dawn of Man (USA), Cecilia Westerberg og flere andre.

Jeg deltager med en ny animation, River Creature (4 min, 2015), som projekteres på et vandfald, samt animationen The King, som vises på en bygning på King William Street i Adelaide.

Presse:
Video interview i The Guardian om udstillingen kan ses her:
http://www.theguardian.com/culture/video/2015/mar/03/adelaide-festival-blinc-light-show-video?CMP=share_btn_tw
Radio interview med mig på Australsk  – dansk radio findes her:
http://www.sbs.com.au/yourlanguage/danish/highlight/page/id/396320/t/Danish-artist-lights-up-digital-festival-in-Adelaide
Interview i det Australske Print Council Journal Imprint om mit arbejde med animation.
http://issuu.com/ceciliawesterberg/docs/imprint/1

blinc_adelaye_festival_outdoor_01

Vintersol

Udstillingen Vintersol – en sanselig udstilling for børn og voksne bliver vist på Sophienholm i Lyngby i perioden 1. december 2014 – 11. januar 2015. Udstillingen har flere kunstneriske udtryksformer i billedkunst, skulpturer, film og performance – og er tilrettelagt med henblik på at skærpe børns og unges iagttagelsesevne og oplevelse af kunst, uden at der gås på kompromis med udstillingens kunstneriske kvalitet og attraktion for voksne besøgende.

De udstillende professionelle kunstnere er – eller har været – tilknyttet værkstedet på Statens Museum for Kunst, hvor de har beskæftiget sig med børn og billedkunst. Ved fremstillingen af deres egne værker til kunstudstillingen under fællestemaet Vintersol, har de derfor kunnet trække på deres erfaringer herfra.

blog_vintersol_03

blog_vintersol_01

blog_vintersol_02

Jeg havde et ophold på Statens Værksteder, hvor jeg arbejdede på et nyt animeret værk med titlen Ginnugagab, som bliver vist på udstillingen. Ordet Ginnugagab stammer fra den nordiske mytologi. I den nordiske mytologi ligger rimtågen over Ginnungegab, som er et uhyre svælg – et tomrum, hvor flammehavet fra Muspelheim og kulden og vandet fra Nifheim mødes før jorden bliver skabt.

I rummet på Sophienholm hænger transparente lag af stof fra gulv til loft og skaber en gennemgang. Rummet er “rimtågen” og ud af den vokser der væsener og historier, som man bliver en del af, når man bevæger sig igennem rummet. Man kan læse om min arbejdprocess på dette link: http://svfk.dk/?page_id=205&project=11959